6 TIPS KEKALKAN KESIHATAN MENTAL DISAAT WFH


Demi mengurangi penyebaran COVID-19, banyak syarikat memperbolehkan hampir kesemua pekerjanya untuk bekerja dari rumah atau work from home (WFH). Walaupun kedengaran agak menyenangkan, bekerja dari rumah bisa jadi perkara yang sukar dan membuat kita lupa menerapkan pola hidup sehat.

Work from home (WFH) bukan menjadi alasan untuk anda menghabiskan sisa waktu setelah bekerja dengan hanya tidur atau menonton TV. Aktiviti tersebut sangat memberikan kesan dan mempengaruhi kesihatan Anda.


Berikut ini adalah beberapa aktiviti ringan yang boleh anda terapkan selama menjalani WFH agar tubuh tetap sihat dan aman :


1. Tetap bangun pagi dan sarapan

Selama WFH, Anda memang dapat bangun lebih siang daripada biasanya. Namun, penting untuk membiasakan diri tetap bangun pagi, supaya pola tidur Anda tetap teratur dan kesehatan dapat lebih terjaga.


Selain itu, bila bangun pagi, Anda jadi memiliki waktu tambahan untuk memasak makanan sehat dan bisa menikmati waktu sarapan. Sarapan yang sehat dan santai tidak hanya dapat memberikan Anda energi hingga siang hari, tapi juga bisa menyiapkan pikiran untuk lebih fokus saat bekerja.


2. Sarapan di pagi hari

Jangan abaikan dalam pengambilan sarapan pagi. Ianya memberikan tenaga untuk permulaan pagi dan juga mampu membuat hari anda menjadi lebih baik. Ini tentu akan memberikan pengaruh yang positif terhadap kerja anda selama menjalani WFH.


3. Duduk dalam posisi yang selesa

Saat WFH, posisi bekerja anda memang lebih bebas. Namun, sebaiknya anda kena bekerja dengan keadaan dalam posisi duduk sama seperti keadaan semasa berada di pejabat. laitu dengan kerusi dan meja.


Walaupun bekerja sambil baring atau meniarap memang selesa pada awalnya namun anda akan membenarkan dalam peningkatan risiko dalam mengalami sakit punggung, leher, atau bahu, kerana otot-otot di bahagian tersebut menjadi kaku.

Selain itu, anda juga disarankan untuk berdiri dan berjalan atau melakukan regangan otot paling tidak 1 jam sekali. Cara ini berguna untuk mengurangi ketegangan otot-otot yang cukup lama bertahan di posisi yang sama.


4. Mengamalkan pola pemakanan sihat

Agar daya tahan tubuh dan kesihatan tetap terjaga, amalkan makanan sihat dengan kandungan gizi yang seimbang, iaitu mengandungi protein, karbohidrat, lemak baik, serat, mineral, dan vitamin.


Dengan waktu di rumah yang lebih banyak, anda juga boleh lebihkan aktiviti memasak. Cubalah pelbagaikan resepi makanan sihat sehingga menu makan anda bervariasi dan Anda pun tidak cepat bosan.


6. Lakukan aktiviti ringan

Agar tubuh tetap kekal sihat selama menjalani WFH, Anda harus tetap meluangkan waktu untuk berolahraga. Ada banyak olahraga di rumah yang boleh anda lakukan, mulai dari senaman ringan seperti yoga, push up, senam aerobik. Selain itu, anda juga boleh berlari anak atau jogging ringan. Namun, ada syaratnya, tetap terapkan physical distancing, iaitu menjaga jarak 1–3 meter dari orang-orang di sekitar anda.

WFH memang boleh membuat anda memiliki lebih banyak waktu terluang di rumah. Namun, tidak semua orang akan menggunakan peluang itu sewenang-wenangnya dek kerana kan kita masih di dalam waktu bekerja walaupun di rumah.

Namun jadikan WFH sebagai kesempatan anda untuk menjalani gaya hidup yang sihat.

37 views0 comments