6 MAKANAN YANG MENCEGAH TERJADI KEPUTIHAN YANG TERUK


Timbulnya keputihan pada wanita merupakan suatu hal yang semulajadi. Keputihan biasanya terjadi dengan keluarnya cairan keputihan untuk melembabkan vulva hingga menjaga kesihatan kawasan organ intim wanita. Namun, perlu anda ketahui bahawa terdapat adanya berbagai jenis makanan yang membuat keputihan semakin teruk. Selain mengganggu, hal juga ini dapat menyebabkan bau yang kurang enak.


Oleh karena itu, anda perlu menghindar dari beberapa makanan yang dapat menyebabkan keputihan. Solusinya adalah kamu perlu mengamalkan makanan berprobiotik tinggi, kaya akan vitamin C hingga sayuran hijau kerana beberapa makanan tersebut dapat menghidupkan bakteri baik untuk vagina sehingga dapat dijadikan pencegahan keputihan yang berlebihan.


Berikut adalah beberapa makanan yang dapat mengurangkan terjadinya keputihan yang kritikal kepada kaum wanita diluar sana :


1. Keju Parmesan - Perlu kamu ketahui, selain melazatkan makanan, keju parmesan juga termasuk makanan tinggi probiotik yang baik untuk pencernaan kamu. Oleh kerana itu, keju parmesan sangat sesuai untuk anda jadikan sebagai salah satu makanan yang mengatasi keputihan yang kritikal.


2. Yogurt - Yogurt juga mengandung probiotik yang cukup tinggi sehingga makanan fermentasi ini dapat menciptakan bakteri baik dalam pencernaan anda seperti lactobacillus Acidophilus dan Lactobacillus Casei. Hal ini dikarenakan bakteri baik pada pencernaan merupakan jenis bakteri yang sama dengan bakteri yang ada di vagina sehingga yogurt merupakan pilihan terbaik untuk mencegah keputihan.


3. Tempe - Proses fermentasi pada tempe dapat menghasilkan zat asam fitat yang merupakan tinggi probiotik. Zat tersebut dapat meningkatkan fungsi pencernaan dan penyerapan dalam usus anda. Selain itu, asam fitat juga dapat menjaga pH vagina. Oleh karena itu, anda dapat memasukkan tempe ke dalam menu harian ya.


4. Strawberi - Buah strawberi memiliki kandungan vitamin C yang baik sehingga kandungan tersebut dapat membantu anda dalam mengatasi keputihan. Selain vitamin C, buah ini juga mengandung antosianin dan asam ellagic yang dapat membantu pencegahan kanker, penuaan, peradangan hingga penyakit saraf.


5. Mangga - Anda juga boleh mengamalkan buah mangga untuk mengatasi keputihan. Mangga juga mengandung kandungan vitamin C sebesar 29 mg yang mampu untuk menghalang pertumbuhan bakteri dan jamur pada vagina. Tidak hanya itu, buah ini juga kaya akan serat dan fitonutrien seperti karotenoid dan polifenol untuk melindungimu dari kanser payudara dan kanser usus besar. 6. Kacang Almond - Sifat prebiotik potensial dari kacang almond dapat membantu kesihatan vagina anda secara alami. Selain itu, kacang almond juga kaya akan protein, lemak sihat dan serat. Oleh karena itu, tidak hairan jika kacang almond sesuai untuk anda mengamalkan selalu untuk pencegahan keputihan dari vagina.


Nak tahu tips yang lebih banyak dan berguna ini, anda boleh mencuba Jus Mutyara kerana salah satu khasiatnya adalah ia dapat membantu masalah dalaman yang dialami oleh wanita dan lelaki.

Mutyara dirumus khas dari makanan sunnah seperti delima, kurma, habbatussauda dan bahan-bahan tradisional seperti halia, ubi bit, manjakani dan pelbagai lagi yang dapat membantu para wanita mengurangkan masalah dalaman wanita seperti keputihan, senggugut, period tidak teratur, masalah susu badan yang berkurangan dan sebagainya.

Kini anda tidak perlu lagi bersusah payah lagi untuk menjaga kesihatan kerana adanya Jus Mutyara.

Untuk pembelian Jus Mutyara, boleh tekan link dibawah :

https://www.mutyara.com/online-store

MUTYARA,

Sihat itu Nikmat


226 views0 comments