Bila bangun tidur je mesti tekak akan terasa kering. Mesti pelik kan? Sampai ada yang risau kenapa jadi macam ini? Aku sakit ke? Aku tak sihat ke? Jangan risau ya sebab secara umumnya, ramai tahu tidur dalam cuaca sejuk memang akan berlaku sakit tekak keesokan harinya. Disini akan diterangkan beberapa situasi yang menjadi penyebab tekak kering ketika bangun tidur. Jom baca dibawah :

  1. Tidur dalam keadaan mulut terbuka - Kebiasaan itu akan membuatkan air liur yang menjaga kelembapan mulut menjadi kering. Tidak hanya itu, ia boleh menyebabkan mulut berbau, kelesuan kerana gangguan tidur, berdengkur dan nafas terhenti ketika tidur.
  2. Dehidrasi - Ketika dehidrasi, penghasilan air liur menjadi berkurangan. Air liur berfungsi untuk melembapkan mulut dan tekak. Pastikan pengambilan air putih mencukupi selain menghindari pengambilan minuman bergula dan berkafein seperti kopi, teh dan air berkarbonat yang boleh menyebabkan lebih kerap membuang air kecil.
  3. Keradangan tekak - Radang tekak mungkin juga berpunca disebabkan oleh bakteria. jangkitan ini menyebabkan tekak menjadi kering dan terasa sakit untuk menelan. Cara paling baik mengatasinya adalah dengan mengambil ubat batuk serta antibiotik.
  4. Tonsil - Jangkitan tonsil berlaku disebabkan oleh virus ataupun bakteria. Ketika tonsil membengkak, seseorang akan mengalami tekak kering, demam, kelenjar berlebihan, suara serak, bau mulut dan sakit kepala.
Cara mengatasi tekak kering disebabkan masalah tonsil adalah pesakit perlu merujuk kepada doktor untuk mendapatkan ubat-ubatan tertentu. Dalam kes tertentu, doktor biasanya akan menasihatkan agar tonsil dibuang.

Nak tahu tips yang lebih banyak dan berguna ini, anda boleh mencuba Jus Mutyara kerana salah satu khasiatnya adalah ia dapat membantu masalah dalaman yang dialami oleh wanita dan lelaki.

Kini anda tidak perlu lagi bersusah payah lagi untuk menjaga kesihatan kerana adanya Jus Mutyara.

Untuk pembelian Jus Mutyara, boleh tekan link dibawah :
https://www.mutyara.com/online-store

MUTYARA,
Sihat itu Nikmat
May 12, 2022